Translate my BLOG

Portfel Inwestycyjny "BSW"

Portfel Inwestycyjny to portfel akcji, który według moich kryteriów zawiera "Najlepsze Spółki Świata" ("Best Stocks Worldwide - BSW"). Celem tego portfela jest zbudowanie długookresowe źródło pasywnego dochodu oraz oczywiście powiększenie jego wartości. Nie jest to portfel tradingowy - wszystkie spółki zawarte w portfelu kupuje na okres długookresowy, oznacza to że nie zamierzam sprzedawać posiadanych spółek. Jeśli już zdecyduję się na sprzedaż to z powodów wymiany akcji na inną pozycję. 

Sposób w jaki dobieram oraz zarządzam swoimi spółkami opisałem w książce: "Giełda, inwestycje, trading". Dostępna jest w sklepie, do którego można przejść klikając w poniższy link:


Portfel ten regularnie zasilam dochodami osiągniętymi z aktywnego tradingu. Moment zasilenia go nową gotówką jest jednoznaczny z zakupem nowych akcji. Oznacza to, że zaangażowanie portfela w akcje zawsze będzie bliskie 100%. Tym samym portfel uczestniczyć będzie w okresach słabej koniunktury, jednak okres bessy nie widzę tu jako zagrożenie dla portfela tylko jako okazję inwestycyjną pod zakup długoterminowy. Jedynym ewentualnym zabezpieczeniem będzie częściowy hedge przy pomocy ETF'a ProShares Ultra S&P500, który ujemnie koreluje z indeksem S&P500.

Benchmarkiem będą dwa ETF'y - jako, że nie możemy bezpośrednio inwestować w indeksy, ETF'y które odzwierciedlają szeroki rynek stanowią dobre porównanie, czy wybór konkretnych spółek daje lepszy rezultat niż inwestycje w cały rynek. Jednym ETF'em będzie Vanguard S&P 500, gdyż spółki w znaczącej większości będą pochodzić z indeksu S&P500 (ETF w który Warren Buffett po zakończeniu kariery inwestycyjnej zamierza zainwestować swój pozostawiony majątek) oraz drugi iShares MSCI World jako porównanie Portfela BSW do przyrostu gospodarczego całego świata.

Ponieważ inwestycja ma charakter pasywny maksymalne obsunięcie może przekroczyć 40%, a czas trwania tego obsunięcia może trwać nawet kilkaset dni. Pierwsze wnioski z takiej inwestycji można wyciągać najwcześniej po 3 latach od momentu pierwszego zakupu. 

Obecnie obserwuję kilkadziesiąt spółek, które spełniają moje kryteria "Najlepszej Spółki Świata" i na chwilę obecną mój portfel składa się następujących akcji (wynik liczony w PLN):


Przechodząc do "Portfela BSW", poniżej dodaję statystyki, udziały i performance netto (z uwzględnieniem prowizji oraz podatków). Portfel rozliczany jest w dolarach, wynik liczę w złotówkach i obecnie nie zabezpieczam się przed dodatkowym ryzykiem walutowym, także wynik uwzględnia również kurs USDPLN:

Ważnym źródłem dochodu tego portfela są dywidendy i podobnie jak przy inwestycji w nieruchomość, nie interesuje mnie obecna cena poszczególnych aktywów. Jeśli "wynajmujący" płaci nie ma powodów aby go "wyrzucać", czy cena nieruchomości jest obecnie warta 50% czy 200% wartości zakupowej nie ma znaczenia, dochody z "wynajmowania" zapewniają długoterminowy pasywny dochód, poniżej kalendarz wypłat dywidendy:


Zarządzam dodatkowo certyfikatem, który w dużej mierze odzwierciedla ten portfel i jego udziały można kupić na giełdzie, szczegóły: "Portfel BSW do kupienia na giełdzie".

178 komentarzy:

  1. Wszedłem tu z ciekawości i ... zostaję tu na stałe. Konkretna wiedza i cenne źródło merytorycznej wiedzy. Czas tu spędzony to dobra inwestycja. At Trader ma od dziś swoje miejsce w pierwszym rzędzie ulubionych zakładek w Operze ( przeglądarka ) Polecam iLuminaTi

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest to najlepszy adres wśród blogów finansowych. Autor od wielu lat na żywo dzieli się swoimi inwestycjami, dzięki temu można sprawdzić jego skuteczność na tle historycznym - a obecnie ciężko znaleźć autorów, którzy udowodnili swoje umiejętności w praktyce, jest masa blogów o tradowaniu, ale mało w których można prześledzić tak dobrze historię. Również gorąco polecam Pamiętnik Giełdowy!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję :)
    Portfel zasilony nowym pakietem akcji (Church & Dwight) tym samym etap pierwszy zakończony (I etap: spółki niecykliczne do stabilizacji portfela pod zakup bardziej wolatylnych spółek). Kolejne zakupy najwcześniej za dwa miesiące.

    OdpowiedzUsuń
  4. A o AT&T nie myślałeś ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. AT&T nie spełnia moich najważniejszych kryteriów na dołączenie do listy "BSW", aczkolwiek uważam, że jest to dobra spółka na zakup długoterminowy, jednak mam tu inne spółki, które oceniam lepiej.

      Usuń
    2. Witam.

      Danielu mam kilka pytań technicznych odnośnie dywidend z USA.

      Widzę na profilach spółek które masz w portfelu 2 daty dywidend .

      1. Dividend Date

      oraz

      2. Ex-Dividend Date


      Są to 2 różne daty w rozstęppie około miesiąca. Która jest właściwa by otrzymać dywidendę ?

      Bo chyba nie jest tak , że obojęnie kiedy kupię akce to i tak na którąś transzę się załąpię ?

      Usuń
    3. Cześć, daty które podałeś są datami nabycia prawa do dywidendy oraz dzień wypłaty - ExDividend Day to dzień przed odcięciem od kursu dywidendę, natomiast Dividend Day to prawdopodobnie (pdp. gdyż powinno być Payment Dividend Day) to data wypłaty dywidendy.

      Usuń
    4. Witam.

      Danielu a mógłbyś wpisać dni uzyskania praw do dywidendy spółek z portfela ?


      z góry dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
    5. Mam obecnie 10 spółek w portfelu i 34 razy w roku wypłatę, więc sorry ale to za dużo roboty, nie chce mi się każdą spółkę oddzielnie wypisywać konkretny dzień nabycia prawa. Powyżej dodałem kalendarz wypłat w poszczególnych miesiącach, jeśli ale chcesz dokładne dni to odsyłam do stooq.pl, dividend.com lub nasdaq.com tam są podane wszystkie daty.
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
  5. Witam Danielu! Przez przypadek trafiłem na Twojego bloga. Zatrzymałem się tutaj na dłużej z ciekawości, bo zauważyłem, że jesteś podobnie jak ja z Trójmiasta i po tym samym Uniwerku. No i widzę, że rynki finansowe dla Ciebie to podobnie jak dla mnie od bardzo wielu lat pasja..:-)Niektórzy nazywają to inaczej, tj. że mam na tym tle „pie...lca”. Mam kilka przemyśleń jeśli chodzi o Twój portfel inwestycyjny. Tu podzielę się jednym z nich, o którym pewno wiesz doskonale. Widzę, że korzystasz z bossy. Ja w BOS-iu mam rachunek maklerski ale jedynie na polski rynek (w formule rachunku maklerskiego wbudowanego w IKE ). Więc to co napiszę to nie krytyka bossy, z którego sam korzystam ale wskazanie słabych stron bossy – rynki zagraniczne. Jeśli chodzi o bossę - rynki zagraniczne (skupiam się w swoich uwagach konkretnie na spółkach amerykańskich), niestety pozbawiasz się świadomie części zysku z dywidend. W perspektywie long(kilkanaście do kilkudziesięciu lat) niestety magia procentu składanego (najlepszy wynalazek ludzkości jak twierdzi Albert Einstein) działać będzie coraz bardziej na niekorzyść i pozbawiać części dywidendy, a w konsekwencji – wpływać istotnie na zmniejszenie wypracowanego zysku w portfelu inwestycyjnym w porównaniu do takiego samego portfela inwestycyjnego, tyle że założonego u innego brokera.Przyjęta przez BOSia formuła opodatkowania dywidend wypłacanych przez spółki amerykańskie skutkuje zawsze pobraniem podatku u źródła. Precyzyjniej - mimo, że pomiędzy Polską a USA istnieje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, na mocy której podatek u źródła może być pobierany w preferencyjnej wielkości 15%.To formuła w jakiej DM BOŚ pośredniczy w zawieraniu transakcji na rynkach zagranicznych (za pośrednictwem KBC Securities) powoduje, że amerykański IRS (odpowiednik polskiego US) nakazuje pobierać podatek od dywidend u źródła w wysokości 30%. Przedłożenie formularza W-8BEN przez inwestora nie zmienia niczego w stosowanej formule przez bossę(nadal będzie pobierane 30 % podatku u źródła).Tego problemu nie da się przeskoczyć w bossie w żaden sposób. Z tego co pamiętam Interactive Broker (jako broker amerykański) również pobierze 30 % podatku u źródła. Są brokerzy (nie chciałbym wymieniać z nazwy, aby nie być posądzonym o kryptoreklamę ) np.portugalski, którzy mają zupełnie inną formułę rozliczania podatku z rynku amerykańskiego. Inwestorzy inwestujący w spółki amerykańskie składają po otwarciu rachunku brokerowi formularz W8 -formularz rezydencji - dzięki niemu nie będzie pobierany podatek od dywidendy w wysokości 30% a będzie to tylko 15% ( u źródła).Co to oznacza dla polskiego inwestora. Od otrzymanej dywidendy brutto pobierany jest u źródła podatek w wysokości 15%. Rozliczając się w Polsce (jako rezydent tego kraju) i wypełniając PIT – 38 i PIT Z/G płacimy w przypadku dywidendy różnicę między podatkiem pobranym u źródła (15 proc), a podatkiem jakiemu podlegają dywidendy w RP ( 19 proc. podatkiem od zysku kapitałowych – podatkiem „Belki”}. Fiskus amerykański (IRS) i polski Urząd Skarbowy „odcinają” nam łącznie z dywidendy nie 30 %, a 19 %. Ogromna różnica. Ta zmiana sposobu rozliczenia dywidendy z rynku amerykańskiego u brokerów ma niestety kluczowe znaczenie przy budowaniu dużego, długoterminowego portfela spółek dywidendowych – z pewnością widziałeś wykresy i doskonale wiesz jak w perspektywie długoterminowej (20 – 30 lat) średniorocznie pół procenta/jeden procent mniej lub więcej zysku zasadniczo wpływa na końcowy wynik portfela inwestycyjnego.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kontynuując… Z bossą jest też ten problem, że zupełnie nie poradzili sobie - przynajmniej do tej pory-z Dyrektywą MiFID II i ze względu na brak tłumaczeń KID-ów (Key Information Dokuments) praktycznie oferta ETF-ów z USA zniknęła.Dzwoniłem do bossy w tej sprawie, żeby wykazać,że to nie jest tak, że wszyscy brokerzy europejscy zostali odcięci od ETF-ów,podając przykłady takich brokerów. Byli zupełnie zdziwieni (wyczułem, że rozmawiający ze mną chłopak szczerze), że są europejscy brokerzy, którzy świetnie sobie z MIFID II poradzili i których oferta nie ucierpiała i nadal mają kilka tysięcy ETF – ów nadal w ofercie (nie mówię o kontraktach CFD na ETF lecz o „czystych” ETF-ach). Ale to inny temat.Pozdrawiam z Sopotu Marcin :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za długą wiadomość i podzielenie się z nami informacjami :) Oczywiście problem podwójnego podatku jest mi znany i wielokrotnie przez czytelników był tu już poruszany. Osobiście byłem informować się na ten temat dokładniej, szukając możliwego rozwiązania problemu bez konieczności otwierania jakiegoś rachunku u obcego (zagranicznego) brokera. Odpowiedź jaką dostałem to przekierowanie do par. 115 pkt.6 regulaminu świadczenia usług maklerskich - w skrócie: model z jakiego Polskie biura maklerskie korzystają to przechowywanie papierów wartościowych klienta u depozytariusza na rachunku zbiorczym. Oznacza to, że moje akcje, akcje Pana Kowalskiego, Pani Nowak itd. księgowane są w jednym portfelu i nie można wyodrębnić każdego klienta z osobna umożliwiając jednemu mniejsze stawki podatkowe a drugiemu nie. To trochę tak jakbym na swoim rachunku ja miał swoje akcje, moja mama swoje, sąsiadka swoje itd. przy tym swoje rozliczałbym z urzędem inaczej a sąsiadów i rodziny jeszcze inaczej... o_0
      Taką odpowiedź wtedy dostałem, ona mnie nie satysfakcjonuje ale zmienić tego nie mogę...
      Z czasem zamierzam skontaktować się z jakimś (ogarniętym dokładnie w tym temacie (może ktoś zna?)) doradzą podatkowym, bo oczywiście ucieka nam tu spora część zysku, którą teoretycznie można (gdyż za granicą działa) ominąć...

      Jeśli chodzi o ETF'y - osobiście nie handluję te instrumenty i się tym dokładniej nie zajmowałem. Rozmawiałem ale z zaprzyjaźnionym inwestorem (z Niemiec) i on mi powiedział, że przy ubieganiu się o status "profesjonalnego inwestora" można te ograniczenia ominąć (informację tą nie sprawdzałem dokładniej, więc może być niekompletna, tym bardziej że on aktywny jest w innym kraju, czy u nas to też zadziała to nie wiem).
      Również pozdrawiam z Gdańska Daniel ;)

      Usuń
  7. Witam.

    Danielu spotkałeś się może z sytuacją , że potrącono Tobie większy podatek od dywidendy niż 30 % ?

    Mi spłynęły pierwsze dywidendy z USA ale z moich obliczeń wynika że potrącono 37 % . Są może jakieś inne ukryte opłaty , podatki ?

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, nie ma dodatkowych "ukrytyh" opłat. Mi raz wypłacili ok 300 zł za dużo, po msc. sami się kapneli i kwotę tą z powrotem pobrali, drugi raz spółka miała split jeden dzień przed nabyciem prawa do dywidendy i dostałem wypłatę jak za ilość przed splitem - zgłosiłem, przeprosili i kolejnego dnia poprawili. Roznica 7% może wynikać z kursu walutowego. Pozdrawiam

      Usuń
    2. #Jaksa musisz kupić spółkę najpóźniej dzień przed exdate aby otrzymać dywidendę w terminie payment date, który najczęściej jest ok. 2-4 tygodnie po exdate.

      Usuń
  8. Witam.

    Wyjaśniło się w końcu gdzie zniknęły dodatkowe procenty. Informację przekazuję oczywiście dla zainteresowanych.
    Otóż przed zainwestowaniem w daną spółkę trzeba sprawdzić jakiego rodzaju to podmiot. Wiekszość ma na myśli oczywiście spókę akcyjną , a okazało się , że zainwestowałem w spółkę komandytowo-akcyją a te obłożone są podatkiem w wysokości 37 %. Spółki tego rodzaju mają z reguły wyższe stopy dywidendy i są spółkami surowcowymi.
    Ja skusiłem się spółką węglową widząc rosnące ceny węgla na rynku.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze wiedzieć, dzięki za informację. Dodam, że po reformie podatkowej w USA pojawiły się również zmiany w opodatkowaniu REIT'ów, szczegółami się nie interesowałem bo na chwilę obecną nie zamierzam kupować REIT'ów, jednak dla osób które są nimi zainteresowane polecam się wcześniej dokładniej doinformować ;)
      Przypomnę: REIT'y co miesiąc wypłacają dywidendę, jeden z nich na blogu już przedstawiłem: Realty Income Corporation - w zakładce "Spis treści" link do spółki ;)

      Usuń
  9. Witam.

    Pytanie mam Danielu takie. Pisałeś,że angażujedz się wszystkimi środkami, a zakupów dokonujesz co około 2 miesiące. Czy w takim razie usredniasz czasem już posiadane akcje ?. Czy zakup i koniec ? I szukasz nowego obiektu do zainwestowania ?
    A jeżeli uśredniasz to jakie masz maximum w jedną pozycję np. 2000 $ ?
    Pozdrawiam Jaksa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, w tym portfelu przelewam swoją nadwyżkę finansową. Także nowe przelewy do konta to zarazem zakup nowych pozycji. Obecnie zbieram trochę gotówki, gdybym miał teraz przelać tą zebraną nadwyżkę stanowiła ona by ok 40% wartości portfela. Uśredniać (koncentrować portfel) zamierzam po osiągnięciu większej dywersyfikacji, tj. po osiągnięciu ok 15 różnych pozycji w portfelu. Na wielkość pojedynczej pozycji nie patrzę, jeśli dana spółka z czasem będzie stanowiła za duży udział możliwe, że małą część z niej sprzedam, ale taka pozycja musiała by przekroczyć 20% wartości portfela, a to raczej mało realne bo regularnie nabywam nowe spółki co rozkłada ryzyko na wiele spółek. Pozdrawiam ;)

      Usuń
  10. Hej Daniel,

    A jak sprawa wygląda z nabywaniem takich spółek poprzez IKZE, chyba poprzez np mBank czy BOŚ jest to możliwe?. Jak wygląda sprawa opodatkowania dywidend?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeśli mogę w imieniu Daniela ;-)

    Można na IKE i IKZE w Mbanku. Opodatkowanie dywidendy w USA dla nierezydentów 30 %. Nie ważne że przez IKE czy IKZE amerykański fiskus zawsze pobierze podatek.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok, dobrze wiedzieć, ale ponoć od spółkek dywidendowych z Londynu nie płaci się (w mBanku)

      Usuń
    2. Przy spółkach brytyjskich wypłacana jest dywidenda brutto, tzn. w zeznaniu podatkowym trzeba sobie samemu odliczyć tą kwotę. Pozdrawiam ;)

      Usuń
    3. Ale mowa jest o IKZE :)

      Usuń
  12. Ani w IKE ani IKZE prowadzonym w rachunku maklerskim nie mozna nabywac akcji spolek z USA. Mozliwe jest jedynie nabywanie akcji przez zakup certyfikatow strukturyzowanych notowanych na GPW. Tylko mozna kupowac instrumenty notowane na GPW

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Info z np. mBanku odnośnie IKZE
      "inwestycje na rynkach zagranicznych - 3 kraje, 4 giełdy - NYSE, NASDAQ, LSE, DB (akcje, ADR/GDR, z wyłączeniem ETF)"
      źródło - http://www.mdm.pl/ui-pub/site/oferta_indywidualna/rachunek_ikze

      Usuń
  13. Mozna nabyc na GPW jedynie w Ike lub Ikze w rachunku maklerskim Etf na Dax lub S&P500

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam Danielu!
    Widzę, że zastanawiacie się nad wbudowaniem inwestycji zagranicznych w rachunek maklerski IKE lub IKZE. To bardzo dobry kierunek. Mocno ostatnio "cisnę" BOSia punktując ich stagnację w ofercie. Przytaczam odpowiedź uzyskaną od BOSia. Swojego maila kierowanego do nich nie przytaczam bo jako wieloletni ich klient chcę ich dopingować i motywować do działania a nie przedstawiać publicznie ich słabe strony (niestety jest ich bardzo dużo). Istotne jest zdanie drugie i trzecie odpowiedzi - dla pełnego obrazu rzeczy przytaczam całą odpowiedź z pominięciem imienia i nazwiska przedstawiciela DM BOŚ. Pozdrawiam z Sopotu Marcin:-)

    "Szanowny Panie,

    dziękujemy za wiadomość. Informuję, że DM BOŚ cały czas pracuje nad tym, aby nasza oferta była konkurencyjna oraz spełniała oczekiwania naszych Klientów. Pragnę Pana poinformować, że obecnie pracujemy nad udostepnieniem rynków zagranicznych na rachunkach IKE oraz IKZE. Prosimy o cierpliwość.

    DM BOŚ oferuje swoim Klientom wysokiej jakości produkty oraz wspiera inwestorów licznymi szkoleniami, analizami, rekomendacjami czy komentarzami ekspertów. Biuro cieszy się renomą i dobrą opinią profesjonalnych oraz indywidualnych uczestników polskiego rynku finansowego, o czym świadczą liczne nagrody, które DM BOŚ otrzymał w czasie swojej 20-letniej działalności. W lutym 2018 roku DM BOŚ wyróżniony tytułem Finansowa Marka Roku za innowacyjne, najwyższej jakości produkty związane z inwestowaniem na giełdach, funduszami inwestycyjnymi oraz rynkiem walutowym, takie jak bossa.pl, bossafound.pl, bossafx.pl.

    Jednocześnie informuję, że stanowisko DM BOŚ w sprawie handlu instrumentami, dla których nie został udostępniony dokument KID jest zgodne z wytycznymi KNF. DM BOŚ pozostaje w stałym kontakcie z Urzędem Komisji w tej sprawie i jeśli tylko pojawi się możliwość handlu wszystkimi ETF-ami zostaną one udostępnione Klientom.

    Zgodnie z obowiązującymi regulacjami ETF-y bez opublikowanego dokumentu KID dostępne są dla klientów profesjonalnych. Aby zostać zakwalifikowanym przez DM jako klient profesjonalny musi Pan spełnić dwa z trzech poniższych warunków:

    1) zawierał Pan transakcje o wartości stanowiącej co najmniej równowartość w złotych 50.000 euro każda, na odpowiednim rynku, ze średnią częstotliwością co najmniej 10 transakcji na kwartał w ciągu czterech ostatnich kwartałów,

    2) wartość Pana portfela instrumentów finansowych łącznie ze środkami pieniężnymi wchodzącymi w jego skład, wynosi co najmniej równowartość w złotych 500.000 euro,

    3) pracuje lub pracował Pan w sektorze finansowym przez co najmniej rok na stanowisku, które wymaga wiedzy zawodowej dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych lub usług maklerskich, które miałyby być świadczone przez firmę inwestycyjną na jego rzecz na podstawie zawieranej umowy.

    Prosimy o wiadomość, jeśli chciałby Pan zostać zakwalifikowany jako klient profesjonalny.

    W przypadku dodatkowych pytań proszę o kontakt.

    --
    Z poważaniem,

    (wykreślono imię i nazwisko)
    Starszy Specjalista
    Makler Papierów Wartościowych

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za podzielenie się z nami tymi informacjami :) Osobiście nie posiadam konta IKE lub IKZE i nigdy się też tym blizej nie zajmowałem. Informacje z odpowiedzi pokrywają się z tym co mi znajomy z Niemiec mówił (wyżej o tym pisalem), także dobrze wiedzieć że u nas działa to podobnie. Jeśli pojawią się konkretne informacje odnosnie inwestycje to oczywiście cieszylbym się o wiadomość- sam takiego konta nie zamierzam otwierać, ale wiem że niektórym czytelnikom ta informacja bylaby bardzo przydatna. Pozdrawiam ;)

      Usuń
  15. Witam.


    Danielu czy to możliwe żeby niektóre spółki w USA miały dzień ustalania praw do dywidendy co 3 miesiące ?


    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że tak :) w USA zdecydowana większość spółek wypłaca dywidendę kwartalnie- stąd też ustalane prawa do dywidendy średnio co 3 msc. ;)

      Usuń
  16. Tytułem ciekawostki
    I. Według posiadanej przeze mnie i sprawdzonej informacji, NIGDY W HISTORII POLSKIEJ GPW NIE UPADŁA SPÓŁKA WYPŁACAJĄCA DYWIDENDĘ (proszę nie mylić z wycofaniem spółki z GPW) - to bardzo ważna w aspekcie praktycznym informacja dająca dużo do myślenia przy budowaniu portfela inwestycyjnego zwłaszcza długoterminowego :-)

    II. My również na GPW mamy PIERWSZĄ spółkę (wzorującą się na rynku amerykańskim), która wypłaca dywidendę kwartalnie i jest nią iFirma, a wygląda to tak:-)

    https://www.ifirma.pl/relacje-inwestorskie/dywidenda.html

    Myślę, że mimo, iż kwartalna dywidenda komplikuje rachunkowość spółki, a każdorazowa wypłata zaliczki wymaga uchwały to w perspektywie czasu wydaje się, że będzie takich spółek więcej na GPW, bo to ważne i pozytywny sygnał ze strony zarządu spółki "jesteśmy rentowni, a sytuacja finansowa spółki jest dobra i taką ją również widzimy w przyszłości". Nie podejmuje się takich zobowiązań, żeby się z nich wycofać przy pierwszym gorszym kwartale. Albo spółka zbuduje odpowiedni zasób gotówki, aby zabezpieczyć gorsze okresy albo też tych gorszych okresów się nie spodziewa.
    Pozdrawiam Marcin

    OdpowiedzUsuń
  17. Marcinie.

    Weź pod uwagę, że to dopiero pierwsza spółka , która tak wypłaca dywidendę w Polsce. Jeżeli chodzi o płynność papierów ifirmy już trochę gorzej. Następców nie widać , przepraszam Bah i Livechat się przemierzają . Z bah-em sami wiecie jak wyszło . Kurs Livechat a dołuje nie wiadomo jak się sytuacja rozwinie mam na myśli zagrożenia ze strony Facebooka. Cóż w USA setki spółek wyplacajacych kwartalne i rosnące dywidendy. Dla ostroznych inwestorów jest około 50 Arystokratow dywidendowych ( 25 lat wypłaty dywidend) A dla mega ostroznych jest jeszcze okolo 20 krolow dywidendy ( 50 lat wypłat).


    Pozdrawiam Marcin

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie no jasne to wszystko prawda. Z płynnością to generalnie problem nie tylko Ifirma ale niestety zdecydowanej większości spółek na GPW zwłaszcza małych i średnich. Trudno porównywać się do rynku amerykańskiego i do historii 50 lat systematycznych wypłat dywidend bo nasza GPW takiej historii i obrotów nie ma, ale mamy już z roku na rok coraz więcej spółek, które systematycznie wypłacają dywidendę od 6 - 9 i więcej lat. Niepokojącym problemem są natomiast spadające obroty na GPW i coraz mniej IPO,a właściwie w ostatnim rok więcej mieliśmy przypadków wycofania się spółek z GPW niż IPO. Jeśli chodzi o powody to temat rzeka... Jest ich bardzo wiele. To nie tylko problem samej GPW. Nasze społeczeństwo dopiero nadrabia wieloletnie braki z ekonomii, uczy się nie rzadko na błędach oszczędzania, zarządzania budżetem domowym. Ta wiedza ogólnie patrząc jest nikła przy amerykańskim społeczeństwie, gdzie dochody z rynku kapitałowego stanowią jakiś procent dochodu gospodarstwa domowego. Od czegoś trzeba zacząć...

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam Danielu! W związku z Twoim zamiłowaniem do języka niemieckiego polecam stronę starcapital - dla mnie "obłędna strona", kopalnia wiedzy na temat wskaźnika Shillera (Cape) dla poszczególnych rynków ( a ja właśnie inwestuję w tanie rynki) https://www.starcapital.de/en/research/stock-market-expectations/. USA przy obecnym Cape na poziomie 31-32 w perspektywie 15 lat dostarczą średnioroczną stopę zwrotu z rynku kasowego na poziomie 2,7 % (mediana). Jeśli dobrze pamiętam wyliczenie dla Stanów wskaźnika Cape i przewidywanych stóp zwrotu w następnych 10 - 15 latach w oparciu o dane z lat 1881 - 2015!!. Nota bene dla Polski Cape wynosi obecnie 12 i pod tym względem jesteśmy w gronie najbardziej niedowartościowanych rynków. Pozdrawiam Marcin

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam, a skąd informacja, że mam zamiłowanie do języka niemieckiego? Właściwie to nie mam, tylko jestem po prostu native speaker i dlatego jest mi ten język bliski. Dzięki za podanie ciekawej stronki, nie znałem jej. Fundamentalnie Polski rynek zdaje się być tani, ale wszystko ma swoje powody dlaczego u nas tanio, a za oceanem drogo... możliwe że jeszcze tych powodów nie dostrzegamy, ale oczywiście na długą metę (ponad 10 lat) jest to okazja do zakupów :)
    Również pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam ten wskaźnik i artykuł Danielu https://10-procent-rocznie.blogspot.com/2018/09/silny-sygna-hossy-tuz-za-rogiem.html?m=1

      Usuń
    2. i aktualny poziom wskaźnika https://10-procent-rocznie.blogspot.com/2018/11/80-europy-ze-spadajacym-sentymentem.html?m=1

      Usuń
  21. Metodologia wyliczenia wskaźnika w komentarzu Filipa do jednego z artykułów

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam.


    Danielu pytam tak z ciekawości . Masz założone konto IKE lub IKZE?

    OdpowiedzUsuń
  23. Cześć Danielu! Uważam, że niewykorzystywanie przez Ciebie IKE i IKZE w rachunku maklerskim to błąd w szukaniu przewagi (lub jeszcze większej przewagi) na polskim rynku kasowym. Mam sporo przemyśleń odnośnie IKE i IKZE po tych kilkunastu latach inwestowania z wykorzystaniem tych niedocenionych moim zdaniem w Polsce produktów podatkowo - finansowych. Niestety póki co wiedza ekonomiczna naszego społeczeństwa w porównaniu do społeczeństw zachodnich, zwłaszcza amerykanów jest na niskim poziomie (w USA w amerykańskim gospodarstwie domowym ok. 7 - 12 % dochodu rocznego tego gospodarstwa pochodzi z inwestycji na rynku kasowym).
    Mam w szczególności na myśli zarzadzanie swoimi finansami osobistymi i budżetem domowym. Inwestowanie moim skromnym zdaniem na rynkach finansowych jest niczym innym jak szukaniem przewagi na rynku (matematycznie posługujemy się tutaj świadomie lub podświadomie rachunkiem prawdopodobieństwa) i to niezależnie czy wykorzystujemy analizę fundamentalną, techniczną czy tez mieszaną. Zawsze jest to jednak poszukiwanie przewagi na rynku.. No to jej szukajmy... skupiając się w głównej mierze na polskich spółkach notowanych na GPW i w prosty sposób opisując tą przewagę
    I. Jedno z ostatnich opracowań, które czytałem wskazuje, ze połowa wzrostu indeksu amerykańskiego na przestrzeni 100 lat wypracowana została z dywidend - w uproszczeniu, jeżeli zainwestowaliśmy na rynku w USA 100 lat temu w SP500 to za ok. 50 % wzrostu wypracowanego w tym czasie odpowiadają wypłacane dywidendy... - Wow - 50 % nie pochodzi z samego wzrostu wyceny akcji leczy wypłacanej dywidendy - KONKLUZJA - skoro tak to KLUCZOWE JEST JAKĄ CZĘŚCIĄ TEJ DYWIDENDY W FORMIE PODATKU "PODZIELMY SIĘ" Z PAŃSTWEM - zarówno w IKE jak i IKZE w przypadku spółek polskich notowanych na GPW dostaniemy DYWIDENDĘ BRUTTO, a więc w pełnej wysokości bez potrącenia;
    II. Według posiadanej przeze mnie informacji, NIGDY W HISTORII POLSKIEJ GPW NIE UPADŁA SPÓŁKA WYPŁACAJĄCA DYWIDENDĘ (proszę nie mylić z wycofaniem spółki z GPW) - to bardzo ważna w aspekcie praktycznym informacja dająca dużo do myślenia przy budowaniu portfela inwestycyjnego zwłaszcza długoterminowego :-) Upadło w tym czasie ok.60 - 70 spółek notowanych na rynku głównym, ale nigdy spółka dywidendowa;
    III. Ktoś kiedyś napisał mi, ze woli zwykły rachunek maklerski niż rachunek maklerski wbudowany w IKE … bo w każdej chwili może zamknąć pozycje i wypłacić środki "nie czekając do emerytury". TO ZUPEŁNIE BŁĘDNE MYŚLENIE. Ten rachunek jest IDEALNY również dla tych osób, które wcale nie chcą czekać do emerytury - tutaj również możemy zamknąć wszystkie pozycje zamknąć IKE i płacąc podatek - coś jednak zyskujemy istotnego nad zwykłym rachunkiem maklerskim - REINWESTUJEMY NASZE ŚRODKI W TYM CZASIE PRZESUWAJĄC MOMENT ROZLICZENA PODATKOWEGO O KILKA KILKADZIESIĄT LAT NA ZASADZIE PODOBNEJ JAK DZIAŁAJĄ FUNDUSZE PARASOLOWE; (dodatkowo w przypadku IKZE w wyniku zastosowanego odliczenia od podatku reinwestować możemy zwrócone przez Urząd Skarbowy środki wpłacając w kolejnym roku na rachunek IKZE);
    IV. STRATA - w przypadku zwykłego rachunku maklerskiego straty zgodnie z obowiązującymi przepisami możemy odliczyć z ostatnich 5 lat podatkowych poprzedzających dany rok podatkowy nie więcej jednak niż połowę z danego roku stratnego. W przypadku IKE i IKZE straty i zyski w poszczególnych latach "rozliczają się" kompensują się matematycznie w sposób nieograniczony czasowo (mam nadzieję, ze to jest czytelne ).

    OdpowiedzUsuń
  24. V. Mamy już "przewagi podatkowe" - teraz powinniśmy dobrać odpowiednią własną strategię inwestycyjną świetnie komponującą się z tym co napisałem powyżej.
    VI. aspekt ryzyka zmiany regulacji prawnych przez państwo - to chyba Mark Twain stwierdził kiedyś, ze "nie ma takiej niegodziwości, której demokratyczne państwo nie dopuściłoby się wobec swoich obywateli"... TAK ryzyko zawsze jakieś istnieje tak jak ryzyko choćby konfliktu globalnego (przykład nie tylko polskiego OFE poczytajcie choćby o nacjonalizacji na Cyprze części środków zdeponowanych na depozytach bankowych celem ratowania cypryjskiego systemu bankowego). Uwazam jednak, ze to ryzyko jest małe - DLACZEGO - państwo jak będzie sięgać po nasze oszczędności w sytuacji głębokiego kryzysu sięga tam gdzie zabierze ich najwięcej dokonało pierwszego rozbioru OFE (z pewnością go dokończy po uruchomieniu pełną parą Pracowniczych Planów Kapitałowych). Moja logika podpowiada mi, ze jeżeli państwo kiedykolwiek wpadnie na szatański pomysł sięgnięcia po nasze osobiste środki (zmieniając ustawy przy wsparciu Trybunału Konstytucyjnego) to sięgnie w pierwszej kolejności po PPK tak jak sięgnęło po OFE - dlaczego - bo tam będą zdecydowanie większe środki - IKE i IKZE będą przy PPK po kilku, kilkunastu latach produktami niszowymi. Pozdrawiam Marcin G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście IKE i IKZE mają swoje plusy, ale i też minusy i która strona tu przeważa każdy musi samemu dla siebie ustalić. Dla mnie po "dotarciu" do punktu w którym są podane limity wpłat przestałem się dalej zagłębiać w tym temacie.
      Odnośnie Twoich punktów:
      1. W USA z ost. 100 lal 50% wzrostów pochodzi z dywideny - nie znam badania, ale wystarczy porównać indeksy SP500 i SP500TR, które pokazują różnicę pomiędzy zyskami liczonymi bez dywidendy i z dywidendą, tu po 20 latach z dywidendą zysk wyniósł 278%, bez 166%, trzeba ale dodać, że efekt ten występuje dzięki odcinaniu od kursu tej kwoty dywidendy ;)
      2. Oczywiście, że istnieje dużo spółek które wypłacały dywidendę i upadły. Najbardziej znany przykład: Lehman Brothers. Jeśli w Polsce nie ma takiej spółki to albo dlatego, że mamy po prostu za krótką historię, albo spółka wypłacała dywidendę i po jakimś czasie przestała, po czym w kolejnych latach zbankrutowała - nie znam statystyk, ale prawdopodobieństwo że spółka dywidendowa upadanie oczywiście istnieje.
      3. Nie bardzo rozumiem... logiczne, że można sobie w każdej chwili zamknąć pozycje i wypłacić pieniądze tracąc prawo do "nie płacenia podatku" różnica ale polega na tym, że kwota na rachunku IKE i IKZE jest ograniczona, na zwykłym rachunku brokerskim mogę i 1 mln. trzymać, na IKE i IKZE nie. 
      4. Nie rozumiem jak się straty mogą "matematycznie kompensować"
      6. "Najbezpieczniejszą przechowywalnią" majątku są aktywa kapitału produktywnego, czyli akcje. Rząd "je nie zabierze" bo jest to największa wartość jaką posiada, firmy przynoszą pieniądze w formie podaktów. Jednak w przypadku tak głębokiego kryzysu trzeba po prostu posiadać odpowiednie spółki, które przetrwają te trudne chwile... Nieruchomości, ziemia i nawet metale szlachetne w historii już wielokrotnie przez rządy były zabierane/zakazywane. 

      IKE i IKZE ma dużo pozytywów, ale nie dla każdej osoby mogą one być odpowiednie. Osoba zarabiająca ponad średniej krajowej, która jest w stanie znacznie więcej odłożyć na bok niż może maksymalnie wpłacić na taki rachunek ta forma "ominięcia" płacenia podatku nie jest dobrą ofertą, ale może też jeszcze nie wiem wystarczająco dużo - jak już pisałem wcześniej, ja się IKE i IKZE jak dotąd nigdy dokładniej nie przyglądałem. Może ale poświęcę część swojego czasu i jeszcze dokładniej to wszystko przeanalizuję...
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
  25. Danielu, Twój blog stanowi dla mnie dużą "wartość dodaną" zwłaszcza portfel BSW więc ja również dzielę się swoim wieloletnim doświadczeniami na rynkach kapitałowych.
    Ja właśnie mając większe możliwości niż te limity IKE i IKZE z wielką ochotą korzystam z tych produktów:-). To zupełnie nie zniechęca mnie do korzystania z tych najlepszych w obecnej chwili produktów pozwalających na optymalizację podatkową inwestycji. Posiadam nie tylko rachunek maklerski IKE oraz IKZE, ale dodatkowo również dwa zwykłe rachunki maklerskie (jeden stricte na polski rynek kasowy, a drugi z dostępem do rynków globalnych). Co więcej, no większość z nas inwestorów ma również "drugą połówkę";-) – a więc dodatkowe konta i limity na IKE i IKZE można posiadać na małżonka, a z czasem i na dorosłe dzieci :-). Limity są ograniczeniem w IKE to fakt, ale kilkanaście lat z dobrymi rezultatami rocznymi inwestycji wystarczy, aby zbudować portfel łącznie nawet rzędu kilkuset tysięcy złotych (2,3xIKE i 2,3xIKZE) :-)

    I. Czytam bardzo wiele opracowań. Nie mogę niestety odnaleźć tego opracowania, które pamiętam jedynie "przez mgłę" a już zupełnie nie pamiętam metodologii wyliczeń, ale było to zrobione rzetelnie (jak kiedyś natrafię to podeślę Ci link).
    Tak czy inaczej, jak zauważyłeś już po 20 latach różnica między SP 500 a SP 500 Total Return to 166 % do 278 %. Kluczowa właśnie jest dywidenda, a precyzyjniej skala odcinanej dywidendy na przestrzeni lat, a skoro tak - to również płaconego państwu haraczu w postaci podatku od dywidendy automatycznie pobieranego przy każdorazowej wypłacie dywidendy. Gdybyś wziął np. pod uwagę nawet swój portfel BSW (bez zmiany spółek) i założył, że prowadzony jest 40 lat przy osiąganiu średniorocznie np. 15 % w skali roku, ale raz z uwzględnieniem, iż wszystkie dywidendy wypłacane są w całości (brutto) i "pracują" w tym portfelu inwestycyjnym w całości przez ten okres i porównał do portfela tych samych spółek, ale z pobieranym podatkiem od każdej kwartalnej dywidendy (w Twoim przypadku ze względu na formułę współpracy BOS-ia i pośrednictwa KBC Securities jest to jeszcze bardziej dotkliwe bo jest jeśli chodzi o rynek amerykański to odcinane jest u źródła aż 30 % od dywidendy) to byś się pewno mocno zdziwił jak "rozjeżdża się" końcowy wynik tego portfela w tych dwóch sytuacjach. Nawet te 19 % w przypadku spółek polskich to też ogromna różnica, tym bardziej, iż średnia stopa dywidendy ze spółek z GPW (jak dobrze pamiętam obecnie ok. 4- 5 %) jest wyższa niż w przypadku spółek z USA, a zatem i wyższy podatek jest pobierany od tej dywidendy.

    To jest ta właśnie efektywność podatkowa rachunku maklerskiego IKE i zarazem skutek procentu składanego, gdzie otrzymujesz cały czas dywidendę pełną - BRUTTO i która "pracuje" stanowiąc część składową porfela inwestycyjnego. Tak naprawę każda dywidenda wypłacana na zwykłym rachunku maklerskim to zysk podatkowy państwa i równocześnie STRATA inwestora (dokładnie 19 % odcinanego podatku). Ja już widzę to wszystko "gołym okiem" w porfelu inwestycyjnym, który prowadzę zaledwie od 2012 roku w rachunku maklerskim IKE. To nasuwa kolejny wniosek - warto IKE w rachunku maklerskim wykorzystywać do inwestowania długoterminowego dywidendowego - ja w IKE wykorzystuję strategię inwestowania w wartość prof. Josefa Piotroskiego z Uniwersytetu Stanforda - F – Score w spółki głównie z indeksu WIGdiv).

    OdpowiedzUsuń
  26. Czy Twoje czy moje inwestycje opierają się na założeniu maksymalizacji zysku (przy uwzględnieniu oczywiście podejmowanego ryzyka). Dla mnie inwestowanie składa się z dwóch filarów – strategia inwestycyjna (i jej konsekwentne trzymanie się) oraz optymalizacja podatkowa. Nie można skupiać się wyłącznie na jednym z tych filarów maksymalizując swój wysiłek pomijając jednocześnie lub ignorując drugi.

    Twój portfel BSW (tu nie dałoby się zastosować IKE nie tylko ze względu na wielkość portfela i zarazem limity IKE, ale już choćby z tego powodu, że podatek "u źródła" również na IKE będzie pobrany w przypadku dywidendy w wysokości 30 % z rynku USA). Nie patrzyłem dokładnie, ale "w ciemno strzelam", że w skali roku otrzymujesz kilkadziesiąt razy dywidendę kwartalną (każdą "obciętą" w przypadku USA o 30 % na bossa rynki zagraniczne – ja bym już nabawił się choroby z tego powodu:-). Wielkość wypłacanej corocznie dywidendy rośnie – rośnie zatem również podatek od dywidendy Co ja bym zrobił – im szybciej dojdziesz do takiego wniosku tym lepiej – niezwłocznie przeniósł inwestycję do brokera zagranicznego składając formularz rezydencji podatnika (płacę od dywidend w skrócie 15 % u żródła jeśli chodzi o większość krajów UE oraz USA, a w Polsce dopłacam jedynie 4 % w PIT – 38). Im szybciej tym lepiej – bo koszty podatkowe związane ze zmianą rachunku będą coraz większe jak będzie powiększał się portfel.
    W każdym rachunku maklerskim staram się "wycisnąć" jego atuty i omijać słabe strony. U mnie np. rachunek maklerski u brokera polskiego z dostępem do rynków zagranicznych służy wyłącznie do inwestycji przykładowo w ETF z replikacją fizyczną np. na surowce, ETF-y o charakterze akumulacyjnym (a więc takie, gdzie dywidenda ze spółek nie jest wypłacana lecz kumulowana "dodawana" do wyceny jednostki – nie płacę podatku od dywidendy bo nie jest w ogóle wypłacana lecz powiększa mi wartość jednostki uczestnictwa), spółek niedywidendowych lub wypłacających skrajnie niską dywidendę – przykład ostatni zakup zupełnie jednak nie pasujący do Twojej strategii w BSW – to Cameco Corp – największa na świecie kanadyjska spółka wydobywcza uranu – dywidenda na poziomie 0,2 – 0,3 % - śladowa.
    Ja przymierzam się do otwarcia rachunku maklerskiego do dywidendowych inwestycji – na oku mam portugalski DIF Broker – świetny dostęp do rynków globalnych, bardzo czytelna platforma, dostęp nawet do ETF z USA - analizuję przykładowe statementy z rachunku, w tym zestawienie wypłaconych dywidend, które otrzymałem w plikach od Ani Dąbrowskiej z DIF Broker (mogę Ci podesłać). Na ich podstawie oceniłem, że rozliczenie podatkowe nie będzie stanowić w RP poważnego problemu, a po jednym dwóch latach rozliczenie stanie się działaniem powtarzalnym, schematycznym na Excelu).

    OdpowiedzUsuń
  27. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń


  28. II. Oczywiście, że spółki dywidendowe upadają i będą upadać – ja tego absolutnie nie neguję. Jestem przekonany jednak, że prawdopodobieństwo upadku ogólnie spółek dywidendowych jest mniejsze – część z tych spółek to spółki typu value (spora część spółek jest właśnie tego typu w Twoim porftelu BSW), prowadzą od lat stabilny, przewidywalny biznes, a więc są to spółki o ugruntowanej pozycji, realizujące wieloletnią lub kilkudziesięcioletnią politykę dywidendową. Z pewnością wymagałoby to szczegółowej analizy, ale i sposób zarządzania nimi jest bardziej przewidywalny, bo żeby wypłacić dywidenę "trzeba co roku dowozić wyniki",a zarząd jest dopingowany programami motywacyjnymi. Warren Buffet stwierdził, że inwestuje w takie spółki dywidendowe "z fosą ochronną", w których wie, że wcześniej czy później w perspektywie kilkudziesięciu lat trafi się jakiś "szef – głupiec" nawet - jak powiedził - w takiej Coca Coli ale i on nie będzie w stanie zaszkodzić w czasie swojej kadencji temu biznesowi. Nie wszystkie spółki dywidendowe oczywiście w taką formułę myślenia się wpisują:-) Być może w przypadku GPW jako rynku kapitałowego nadal w okresie rozwoju to czy spółka jest dywidendowa przez kilka lat ma jeszcze większe znaczenie – na pewno ciekawe jest to stwierdzenie, że nie upadła spółka dywidendowa (Getback nie był dywidendowy, Petrolinvest i inne znane cudowne przypadki :-) Może właśnie to większe znaczenie ma na naszym nierozwiniętym rynku kapitałowym? Swoją drogą masz rację, że warto byłoby pokusić się o analizy, czy z tych spółek polskich, które upadły w historii GPW były takie, które kiedykolwiek w ogóle wypłacały dywidendy i ile ich było w tych 60 -70 spółkach. :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. II.
    III. tak – preferowaną sytuacją jest prowadzenie przeze mnie portfela inwestycyjnego w IKE do osiągnięcia wieku emerytalnego (właśnie tak jak powiedziałeś – logicznym jest, że po to go prowadzę, żeby uniknąć podatku od zysków kapitałowych – podatku belki i w pełnej wysokości wykorzystać skumulowany kapitał wpłacony przez lata + w pełnej wysokości wypłacić wypracowane w tym czasie zyski... Ale IKE w rachunku maklerskim jest świetne również dla osób, które nie koniecznie chcą "dowieźć" ten porfel do (65 roku życia w przypadku mężczyzn) lub 60 roku życia (w przypadku kobiet), a wypracowują regularnie corocznie dodatnią stopę zwrotu z inwestycji na rynku kasowym.
    Przykładowo - dzieje się jednak w moim życiu coś "NIEDOBREGO" i po 5 – 10 latach potrzebuję PILNIE tego kapitału – jak myślisz gdzie lepiej było inwestować na rachunku zwykłym maklerskim czy na rachunku maklerskim IKE – w obu sytuacjach zapłacę podatek belki :-) ale w drugim cały kapitał przez te lata mi pracował a dopiero na koniec będę musiał podzielić się zyskiem odraczając moment zapłaty podatku do końca inwestycji (zamknięcia IKE).

    Weźmy kapitał początkowy na rachunku – 100.000 zł. i że co roku wypracowujemy dla uproszczenia 15 % zysku. A więc tak:

    OdpowiedzUsuń
  30. A więc tak:

    a) pierwsza sytuacja mamy zwykły rachunek maklerski (końcówki zaokrąglałem)
    po pierwszym roku mamy zatem 115.000 zł. - musimy odprowadzić 19 % od zysku zostaje nam 112.150 zł.
    po drugim roku 128.972,5 zł. - minus 19 % od zysku x (czyli od 128.972,5 – 112.150) = 125.776,23 zł.
    po trzecim 144.642,66 zł. - minus 19 % od zysku x (czyli 144.642,66 zł. - 125.776,23 =141.058,04 zł.
    po czwartym 162.216,74 zł. minus 19 % od zysku x (162.216,74 zł. -141058,04 zł. )=158.196,59 zł.
    po piątym roku inwestycji 181,926,08 zł. minus 19 % od zysku x (181,926,08 zł. - 158.196,59 zł. = 177417,48 zł.

    b) ta sama sytuacja, ale rachunek makerski prowadzony w IKE
    po pierwszym roku 115.000 zł.
    po drugim 132.250 zł.
    po trzecim 152.087,5 zł.
    po czwartym 174.900,625 zł.
    po piątym 201.135,72 zł. - 19215,79=181.919,93 zł. Tyle zatem otrzymam po pięciu latach z IKE po potrąceniu podatku na koniec inwestycji.

    Zatem zaledwie 5 lat takiej samej inwestycji na zwykłym rachunku maklerskim i rachunku IKE, a mamy w portfelu inwesycyjnym 181.919.93 (rachunek IKE) a 177.417,48 zł. (rachunek maklerski zwykły) Niby niewielkie pieniądze i ta różnica "nie powala delikatnie mówić" :-) ale kolejne lata będą powodować, iż coraz bardziej ta różnica będzie zauważalna i rezultaty będą się "rozjeżdżać między rachunkami"na korzyść oczywiście rachunku IKE. REINWESTUJEMY CAŁY KAPITAŁ ODSUWAJĄC W CZASIE MOMENT ZAPŁATY JEDNORAZOWO PODATKU. Kapitał "pracuje" nam przez całe 5 lat a dopiero pod koniec płacimy podatek belki od całościowego zysku na rachunku IKE w sytuacji, gdy wypłacimy go przed osiągnięciem wieku emerytalnego.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja zatem wykorzystywałbym rachunek IKE nawet gdybym nie myślach w ogóle o celach emerytalnych i traktowałbym go jako rachunek zwykły maklerski bo nie dzielę się corocznie podatkiem od zysków, a cały kapitał mi pracuje do momentu zamknięcia konta i dopiero wtedy zapłacę jednorazowo podatek. W przypadku obu rachunków (zwykłego i IKE) po 10 – 15 latach zapłacę podatek belki – w przypadku zwykłego rachunku corocznie (jeżeli są zyski), w przypadku IKE – tylko na koniec inwestycji ale końcowo w zupełnie innej wysokości.

    PS. Ja oczywiście akcentuję, iż w mojej osobistej sytuacji chcę "wycisnąć" na optymalizacji podatkowej całość profitów jakie daje mi IKE i tak się nie zachowam jak wyżej – a więc poczekam do osiągnięcia wieku emerytalnego z IKE jak i IKZE.

    IV. tak tutaj niejasno się wyraziłem (nazwałem to kompensacją podatkową ale nie samych strat lecz zysków i strat w sposób nieograniczony czasowo).Najlepiej może to będzie zobrazować na przykładzie:


    rachunek maklerski "zwykły" i tak kończymy naszą inwestycję w kolejnych latach podatkowych:

    2012 – strata 50000 zł.
    2013 – strata 40000 zł.
    2014 – zysk 10000 zł.
    2015 – zysk 20000 zł.
    2016 – strata 10000 zł.
    2017 – zysk 10000 zł.
    2018 – strata 10000 zł.
    2019 – zysk 40000 zł.
    Poniosłeś stratę w 2012 i 2013 r, 50.000 zł. i 40000 zł. - "w życiu" mimo, iż w kolejnych latach począwszy od 2014 roku osiągasz już czasami zyski nie będziesz mógł w całości "uwzględnić tej straty" w PIT – 38 DLACZEGO - bo możesz tylko odliczyć straty z pięciu ostatnich lat podatkowych i to nie więcej niż 50 % straty w danym roku podatkowym , za który się rozliczasz i w którym osiągnąłeś zysk.

    Od 2012 do 2019 roku włącznie poniosłeś sumarycznie stratę we wszystkich latach 110.000 zł. (50000 +40000 + 10000 +10000) a zysku osiągnąłeś (80000 zł) a i tak zapłacisz podatek np. za 2019 rok od zysków kapitałowych bo nie będziesz mógł odliczyć części dużej straty pozostałej z 2012 i 2013 roku (bo upłynął 5 – letni a nie zdążyłeś uwzględnić całej straty bo straty były dużo wyższe niż osiągnięty w kolejnych latach zysk). Czyli przyjedzie Ci zapłacić podatek za 2019 rok przynajmniej od części zysku (mimo, iż na całej inwestycji jesteś "w plecy"). Konkludując, może być tak, że na całej dotychczasowej inwestycji na rynku kasowym jesteś na minusie a i tak będziesz płacił w niektórych latach podatek od zysków kapitałowych:-)

    Na IKE takiej sytuacji "nie zaliczysz" nawet jeżeli zdecydujesz się zamknąć na początku 2020 roku konto IKE nie czekając do emerytury - za cały okres 2012 – 2019 nie zapłacisz w ogóle podatku bo wyjdziesz ze stratą końcową (110000 – 80000) – tj ze stratą 30.000 zł. Tu nie ma ograniczeń czasowych – "regulacja o pięciu latach do odliczenia straty nie zadziała:-) Kompensatio z j. łacinskiego to wzajemne potrącenie (wierzytelności)– w tym znaczeniu inwestycyjnym "potrącają" się nam zyski i straty z kolejnych lat podatkowych w sposób nieograniczony czasowo. Myślę, że teraz już precyzyjniej wyjaśniłem co miałem na myśli, choć nie wiem czy w ogóle powinienem posługiwać się jako prawnik pojęciem z zakresu prawa cywilnego w tym przypadku.

    OdpowiedzUsuń

  32. V."Najbezpieczniejszą przechowywalnią" majątku są aktywa kapitału produktywnego, czyli akcje. Rząd "je nie zabierze" bo jest to największa wartość jaką posiada, firmy przynoszą pieniądze w formie podaktów – tak też myślałem i jeszcze kilka dni temu bym się z Tobą zgodził :-) "No właśnie jednak zabierze"... Słyszałeś o nowej koncepcji ostatecznego rozbioru OFE (części akcyjnej). W bardzo dużym skrócie – w zamian za "opłatę przekształceniową w wysokości 15 % od środków zdeponowanych na OFE" uczestnikoim OFE zostaną wypłacone środki pieniężne na Indywidualne Konto Emerytalne (taka będzie zasada (domniemanie), o ile nie złoży się deklaracji o przekazaniu tych środków na subkonto w ZUS). Skoro mają być wypłacone po lichwiarskiej opłacie przekształceniowej 15 % środki pieniężne to Państwo przejmie aktywa z OFE! To są narazie ogóle założenia – diabeł tkwi w szczegółach – ale skoro mają być wypłacone środki pieniężne i żeby nie wywołać "tąpnięcia na GPW (a chodzi łącznie o aktywa w OFE o wartosci 162 mld zł. ) to akcje posiadane przez OFE zostaną przekazane bądź to do Narodowego Funduszu Rezerwy Demograficznej (chyba tak to się nazywa) bądź do ZUS – u. Zatem Państwo przejmuje aktywa z OFE, a co potem - stopniowo będzie upłynniać na rynku??? Jeszcze nie wiemy jak to będzie – ale to już ma się stać lada dzień - 01.01.2020 r.:-)

    Pozdrawiam z sąsiedniego Sopotu - Marcin :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odnosząc się ponownie do poszczególnych punktów:
      1. Jestem świadomy tego, że duża część zysków wypłacanych dywidend ucieka w podatkach. Portfel BSW nie jest klasyczynym portfelem dywidendowym (za poprzedni rok otrzymałem ok 1% dywidendy netto, co oznacza że 0,3% poszło na podatki). Procentualnie po jednym roku nie jest to dużo, ale efekt procentu składanego z czasem będzie coraz mocniej odczuwalny. Rozwiązanie poprzez otwarcie kolejnego konta brokerskiego za granicą składając formularz rezydencji podatnika może być dobrym rozwiązaniem, osobiście zamierzam otworzyć konto u Interactive Brokers i jeśli to zrobię chyba też przeniosę swoje pozostałe konta tradingowe i inwestycyjne. Miałbym wtedy wszystko w jednym miejscu i zaoszczędziłbym też trochę kosztów (w tym związanych z podwójnym opodatkowaniem na rynkach zagranicznych).
      3. Otworzenie dodatkowo konto IKE jako część kapitału zwolniona od tych podaktów też może być rozwiązaniem. Pytanie tylko ile będę mógł w ten sposób zaoszczędzić, gdyż tu maksymalna kwota wpłaty jest ograniczona i finalnie zaoszczędzona w ten sposób suma dla całego majątku nie będzie jakoś mocno odczuwalna, tym bardziej że zanim odłożymy tam te 100k minie min. 5 lat (uwzględniając max. możliwą kowtę jaką możemy wpłacić wraz z średniorocznym zyskiem przekraczającym 15%). Ogólnie oczywiście z samych matematycznych wyników warto, ale tak jak napisałeś, różnice nawet po dotarciu do ok 200k będą wynosić tylko kilka tysięcy (co na tak długi okres odkładania tam pieniędzy nie jest dużą kwotą).
      4. Twój przykład odnosi się do strat zaksięgowanych, czyli do tradingu, a IKE należy traktować jak konto długoterminowe do "zbierania na stare lata", nie jest to konto tradingowe, więc jesli po drodze pojawi się rok z minusem nie powinno to w ogóle mieć jakikolwiek wpływ na obciążenie podatkowe, gdyż nie księgujemy "zły rok". Przy długoterminowych pasywywnych strategiach inwestycyjnych liczy się wynik za wiele lat i jeśli w między czasie pojawi sie rok na minusie ale go nie zaksięguję nie ma on w ogóle żadnego znaczenia dla podatku, gdyż strategia zakłada DŁUGOTERMINOWE zaangażowanie się w wzrost gospodarczy.
      5.Obecna koncepcja "rozbioru OFE" to zupełnie co innego - ludzie nadal mają prawo wyboru, gdzie np. po wojnie majątki w formie ziemi oraz nieruchomości zostały zabierane przez rząd (wtedy ludzie nie mieli wyboru, po prostu zabierali i już (moja rodzina równierz jest tego ofiarą)). Podobnie wyglądało to z metalami szlachetnymi, kiedy to w latach 50 XX wieku za samo posiadanie złota można było dostać karę 15 lat pozbawienia wolności (za handel nawet karę śmierci). W tamtym czasie całe posiadane złoto oraz waluty obywatele byli zobowiązani do "odsprzedania" rządowi i to po tak niskich cenach, że była to praktycznie konfiskacja. Od 2016 roku istnieje obowiązek rejestracji kupowania złota, co może być takim back-up'em dla rządów kiedy to ponownie sięgną po majątek swoich obywateli. Kapitał produktywny był w tamtym czasie najlepszą formą zabezpieczenia majątku - rząd udziały w firmach nie zabierał, co w końcu byłoby też bezsensowne gdyć one "przynosiły" pieniądze. Oczywiście tamte czasy były wyjątkowe, ale myśląc o przyszłości w dekadach trzeba być na takie coś przygotowanym i tu właśnie kapitał produktywny był zawsze najlepszą formą "zabzpieczenia majątkowego".

      Usuń
  33. Ad. 1. Tak, Interactive Broker to zdecydowanie pierwsza liga na świecie. Ja wskazywałem na jednego z najlepszych brokerów europejskich (tylko dla tego, że chodziło mi z mojego konkretnego powodu na pozostanie w jurysdykcji jednego z państw członkowskich UE). Interactive Broker dwa, trzy lata temu realizował projekt wejścia do Polski – jak dobrze pamiętam w formule np. oddziału przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce ( wtedy wystawiałby nam chyba nawet PIT – 8C!). To wywołało "popłoch i palpitację serca" w zarządach polskich biur maklerskich :-). Tam chyba KNF "mocno zadziałał", rzucano im proceduralne przez kilka miesięcy kłody pod nogi do tego stopnia, że się zniechęcili i wycofali z tegoż projektu. Wielka szkoda...dla nas inwestorów, bo byśmy mieli "swojego" brokera na najwyższym światowym poziomie z dostępem do rynków globalnych w pełnym tego słowa znaczeniu (ten portugalski broker też jest ok jeśli mówimy o europejskich brokerach).
    Ad. 4. Tak to co wskazałem odnosi się do konta tradingowego – właśnie ze względu na księgowane corocznie (straty lub zyski). Ja jednak nie wykluczałbym, gdybym miał łącznie rodzinnie złożone 3 konta IKE, przyjęcia takiego charakteru dla jednego z tych kont (tu też są korzyści podatkowe), ale oczywiście zgadzam się, że istota rachunku maklerskiego IKE wskazuje, iż nasza strategia winna opierać się w założeniu na pasywnej i długoterminowej inwestycji z przewagą spółek dywidendowych.
    Ad. 5 Ktoś dzisiaj się pytał Ciebie o ocenę II rozbioru OFE – wiem, że temat ten nie jest w sferze Twojego zainteresowania – mógłbym coś napisać więcej ale możesz odesłać do bardzo trafnej i "luźniejszej" wypowiedzi Przemka Kwietnia na łamach comparic24tv z dzisiejszego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo ciekawy pamiętni, będę wpadać. Dodaje Pan cenne porady i masę wiadomości. Prydatne dla nowicjuszy jak i dla większych znawców. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  35. Wydaje mi się, że całkiem nieźle przybliżyłeś ten temat, ale na pewno jakby ktos chciał uzyskać jeszcze więcej informacji na ten temat warto będzie zajrzeć tutaj https://viennalife.pl/strefa-klienta/baza-wiedzy/ubezpieczeniowe-fundusze-kapitalowe. Jest tu moim zdnaiem wszystko co powinniście wiedziec o ubezpieczeniowych funduszach kapitałowych aby móc w nie inwestować

    OdpowiedzUsuń
  36. Witaj Danielu.

    Trochę mnie tu nie bylo. :-)
    Pytanie mam odnośnie spółki Wirecard. W związu z zamieszaniem z Financial Times. Spółka mocno spadła w ostatnim czasie , chyba nawet poniżej poziomów , w którym Ty wchodziłeś w spółkę. Czy uważasz , że teraz jest dobry czas na wejście czy raczej to jeszcze nie koniec zamieszania i należy się wstrzymać z zakupem Wirecard ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć,
      Wirecard kupowałem po 98 € przy kursie EUR/PLN 4,1528 i połowę po 194,35 € przy kursie EUR/PLN 4,3095 sprzedałem. Czyli mój zysk przekroczył 100%, a to oznacza że druga połowa mojej pozycji nawet w przypadku bankructwa firmy nie przyczyni się do straty z tej pozycji (abstrahując, że nie zakładam iż w kolejnych 5-10 latach ta firma zbankrutuje). Czy obecnie mamy dobry czas na kupowanie tego oczywiście nie jestem w stanie powiedzieć. Jednak patrząc zupełnie neutralnie: fundamentalna wycena spółki znajduje się na ponadprzeciętnie niskim poziomie, jest nawet lekko niedowartościowana, zarzuty FT to odgrzewane kotlety i odnoszą się do tych samych podejrzeń, które już były wcześniej (podajże z 2016 roku, ale teraz z nowymi "dowodami"). Spółkę atakuje ciągle jedna i ta sama osoba (gdyby niezależnie od siebie różne osoby/instytucje zarzucałyby spółce manipulację w bilansie spostrzegałbym to troszkę surowiej). Sprawa ta nadal jest "gorąca" i zmienność może się przez kolejne dni jeszcze utrzymywać. Długoterminowo myślę, że firma jest dobrą spółką z wysokimi wskaźnikami wzrostu, jednak gdybym spółki nie posiadał też bym ją do swojego portfela na nowo nie kupował - przez podwyższoną zmienność. Swój udział w firmie nie zmieniam (nie kupuję ani nie sprzedaję akcji).

      Usuń
  37. Cześć,

    MO płaci dywidendę w styczniu a Ex-DiV Date jest w grudniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zgadza się Ex-Div przy MO jest w grudniu a wypłata w styczniu. Niektóre firmy rozliczają rok obrotowy w połowie kolejnego roku i Altria chyba właśnie należy do tych spółek. Ogólnie spółka dla osób "wierzących" w dalszy potencjał sektora tytoniowego może być teraz ciekawa. W swojej książce wykorzystuję spółkę jako przykład do analizy - odnoszę się do obecnej sytuacji, książka ukaże się ok. pół roku po tym opisie, także czas tu zweryfikuje czy moje przekonanie odnośnie sektora jest dobre. Oczywiście ten przykład jest uniwersalny i pokazać ma tylko w jaki sposób analizuję - można to również przenieść na inne spółki w przyszłości :)

      Usuń
    2. Ja dopiero zacząłem przygodę ze spółkami dywidendowymi (na razie USA) i w portfelu jest MO razem z ABBV i XOM, szukam kolejnych podmiotów do zakupu.

      Usuń
    3. Życzę powodzenia :) Kolejne może z spisu treści - przedstawiłem już ponad 80 ciekawych (moim zdaniem) spółek. Może któraś zainspiruje na kolejny zakup ;)

      Usuń
    4. Dzięki Daniel na pewno zapoznam się w wolnej chwili. W ostatnich dniach dokonałem zakupu PRU. Czekam na info o książce:) pozdrawiam:)

      Usuń
  38. Witam. Bartku nie wiem z jakiego konta inwestujesz .ale jeżeli z IKE to polecam spolki z Angli. Zerowy podatek u źródła. Bp lub shell fajna dywidenda plus np. BAT .pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  39. Witam.

    Danielu zerknij do tabelki z terminami wypłat. Chyba się pozmieniało np. Altria płaci już w styczniu GIS w lutym...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, że są przesunięcia. Ogólnie to zaznaczone mam miesiące otrzymania prawa do dywidendy, tzn. że jeśli w tym czasie spółkę będę posiadał i już kolejnego dnia sprzedam, to mimo, że akcji w portfelu już nie mam, dywidendę od niej jeszcze dostanę. Generalnie zaznaczone miesiące są troszkę orientacyjne - może się zdarzyć, że jednego roku prawo do dywidendy otrzymam 31 dnia miesiąca, a w kolejnym 01. Nie muszę znać dokładnych dat i mi też wystarczy jak raz na kwartał sprawdzę, czy wszystkie dywidendy na pewno wpłynęły.

      Usuń
  40. Hej Danielu,

    Jakiego tool'a używasz do przechowywania i prezentowania tych wszystkich danych tabelowo - wykresowych?
    Czy jest to zwykły spreadsheet czy coś więcej? Jeśli tak, to czy mógłbyś udostępnić do niego template? :)

    pozdrawiam,
    Konrad

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć,
      Korzystam z programu "Portfolio Performance".

      Usuń
    2. Dzięki wielkie za odpowiedź!
      Przy okazji, z książki właśnie skończyłem III rozdział i zabieram się za ostatni ;)
      Jeszcze raz thx, pozdrawiam.

      Usuń
    3. Wszystkie wartości wprowadzasz ręcznie? Jest tam opcja import from Interactive Brockers XML file - jednak nie działa u mnie.

      Usuń
  41. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  42. Cześć Daniel:)

    Jeśli masz chwilę oraz ochotę to chciałbym poznać w skrócie twoją opinie na temat spółki Walt Disney Co.
    Spółka aktualnie dostaje dość mocno z powodu zamkniętych parków rozrywki i cena wydaje mi się atrakcyjna. Ciekawi mnie twoja opinia w tym przypadku jeśli chodzi o inwestycje długoterminową. Z góry dziękuje za odpowiedź.
    Pozdrawiam i życzę sukcesów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć. Spółkę mam "na celowniku" jednak przy tym kryzysie myślę, że firma może ucierpić więcej niż rynek. Tak jak w książce pisałem: kiedy trwa kryzys omijać spółki najbardziej nim dotknięte :)

      Usuń
    2. Ja podobnie czekam na rozwój sytuacji i licze na jeszcze większą przecenę. A co do książki to mam zamówioną i czekam na dostawę, pozdrawiam:)

      Usuń
  43. Inwestować można w wiele produktów, biznesów i branż. Mnie aktualnie interesuje inwestowanie w spółki i wszystko, co z tym związane. Na stronie http://www.business-media.pl/jakie-sa-rodzaje-spolek/ udało mi się znaleźć podstawowe informacje, które mam już dokładnie przestudiowane.

    OdpowiedzUsuń
  44. A ktoś interesuje się z Was wyceną spółki? Może ktoś chce kupić lub sprzedać? Jeśli temat nie jest Wam obcy, to uważam, że koniecznie musicie zerknąć sobie na stronę https://www.addony.pl/w-jaki-sposob-wycenia-sie-spolki/ po wszystkie informacje. Tam dowiecie się wszystkiego, co jest Wam potrzebne.

    OdpowiedzUsuń
  45. Jeśli chodzi o spółki akcyjne to od niedawna wszystkie z nich muszą zlecić rejestr akcjonariuszy odpowiedniemu organowi, takiemu jak na przykłąd ten https://qsecurities.pl/uslugi-rejestr-akcjonariuszy/ . Zastanawiam się czy ktoś z was już to robił i może mi powiedzieć coś więcej na ten temat?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To odnosi się do prywatnych spółek akcyjnych. Akcjonariusz firm publicznych tym się nie zajmują, robi to KDPW.

      Usuń
  46. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  47. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  48. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  49. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  50. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  51. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  52. Cześć Daniel! Twój blog to kawał dobrej roboty!

    Chciałbym się zapytać kto jest twoim głównym brokerem zagranicznym jeżeli to nie jest tajemnica.

    Pozdrawiam Mikw

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Mike :)
      Dziękuję :)
      Nie mam jednego głównego, portfel podzielony mam na kilka brokerów :)
      Jeśli pytasz o polecanych, to polecę LYNX, ViTrade, ExAnte (którego obecnie analizuję - dostałem propozycję współpracy, ale na tą chwilę wygląda, że ich oferta jest ok), a w Polsce Bossa i mBank dla prywatnych inwestorów również w zupełności powinien wystarczyć ;)

      Usuń
    2. OK, dzięki za odpowiedź :)

      Usuń
  53. Cześć, a co myślisz o LAC.US? Jak zapatrujesz się na rozwój tej gałęzi w kontekście nasilenia trendu np motoryzacji elektrycznej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć. Za młody segment gospodarczy - pisałem również w ksiązce, że takie tematy pojawiają się regularnie i nie jesteśmy w stanie ocenić które z tych spółek udowodnią swoją przewagę również w długim terminie i czy w ogóle ten nowy segment się przebije - mieliśmy gorący temat spółek wydobywczych, drukarek 3d, konopii itd.

      Usuń
  54. Cześć,

    fantastyczny blog i książka! Inaczej podchodzę do dywersyfikacji w tym momencie :) Właśnie mocno przebudowuję portfel za pomocą portfoliovisualizer :)

    Ale ja mam pytanie z innej beczki. Jakie jest źródło całej infografiki? Chodzi mi o kołowe przedstawienie spółek oraz cały wykres wraz z maksymalnym obsunięciem. Źródło własne, czy jest to gdzieś dostępne? W książce też ona jest i mnie zaintrygowała, niestety nie widziałem też tam źródła.
    W google nie mogłem tego znaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  55. Cześć. Dziękuję :)
    Grafiki ze składu i statystyk portfela pochodzą z programu portfolio-performance :)

    OdpowiedzUsuń
  56. Jeśli macie własny biznes, to koniecznie powinniście zerknąć sobie na ofertę, jaką posiada dolnośląskie centrum biznesu . Świetne jest to, że można korzystać sobie u nich z nowoczesnych rozwiązań, jakim jest np. wirtualne biuro. Coraz częściej szukam, sprawdzam i dowiaduję się, co może być dla mnie najlepszym rozwiązaniem. Wirtualne biuro to też dużo tańsza opcja niż prowadzenie własnej siedziby firmy, bo jeśli trzeba płacić czynsz, to można powiedzieć, że różnica w cenie jest czasem kilkanaście razy większa.

    OdpowiedzUsuń
  57. Cześć Daniel,
    od roku czytam twojego bloga, kupiłem książkę. Dzięki Tobie zmodyfikowałem nieco swoją strategię inwestycyjną, na pewno poszerzasz horyzonty w tej kwestii. Szacunek.

    Mam jedno pytanie odnośnie kupowanych spółek. Czy zwracasz uwagę na % shortów na danych akcjach? Jeśli tak, to czy wg Ciebie jest jakiś punkt krytyczny, powyżej którego warto 2 razy zastanowić się przed kupnem (chodzi oczywiście o długie pozycje)? Pomijam potencjalne kwestie short squeezów jak na Gamestop czy Tesli...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Michał.
      Dla długoterminowych inwestycji % shortów nie jest dla mnie w ogóle interesujący, ale im wyższy procent (przy jednocześnie rosnącym trendzie kursu akcji) tym lepiej.

      Usuń
  58. Blackrock ma sporo obligacji China Evergrande, które w najbliższych tygodniach może upaść. Jak podchodzisz do tej sytuacji?

    OdpowiedzUsuń
  59. Czesc Daniel,

    Czy po takich wzrostach uwazach w okresie 2020 - 2021, warto kupowac spolki z BSW czy jednak poczekac na spadki? Bo na ten moment zalozylem konto u brokera i wplacilem gotowke w PLN i chce zbudowac portfel dlugoterminowy ( 5 - 10 lat).

    Oraz czy po tych wzrostach USD warto sie pakowac w dolara czy czekac na FED i na kolejne spotkanie.

    Bo z tego co patrze zakladam ze w USA nie beda podwyzszac stop procentowych. Co przelozy sie na wzrosty na gieldzie oraz wzrost inflacji.

    Pozdrawiam
    Norbert

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Norbet,

      Czy warto kupować, zależne jest od strategii i horyzontu czasowego. Odnośnie USD - bardziej bym powiedział, że ostatnie wzrosty na USD to uwzględnienie podwyżek stóp procentowych w nadchodzącym roku.

      Pozdrawiam
      Daniel

      Usuń
  60. "Div %" to YOC? bo z w/w wyliczen srednio wyszlo 2.95, ale jak to policzylem po dzisiejszych cenach, to wyszlo ... 0,8

    OdpowiedzUsuń
  61. A co to jest "YOC"? "Div %" pokazuje ile procent zainwestowanego kapitału zostało już zwrócone przez dywidendę (wynik netto, czyli po uwzględnieniu podatku).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yield on cost ;) czyli dokładnie to co napisałeś (choć ty masz netto)

      Usuń
  62. Świetny blog! Na prawdę konkretny content względem szkoleniowego bull***. Widziałem kilka ciekawych spółek, pytanie: czemu Pan w nie inwestuje. Spolki zwiększają przychody, duża kapitalizacja i są atrakcyjnie wycenione:
    1. TROW
    2. Paypal
    3. Meta platform.
    Co p. O nich sądzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Portfel mam już dostatecznie szeroko zdywersyfikowany i kolejny zakup nowej spółki będzie bez dużego wpływu na całościową stopę zwrotu z portfela. Dlatego też w pierwszej kolejności dochodzą inwestycje powiększające już posiadane udziały w spółkach :)

      Usuń
  63. Cześć, super interesujący blog ale jeśli to możliwe to proszę o rozszyfrowanie skrótów w BSW
    -TTWROR
    -IZF
    -#...
    Pozostałe oznaczenia chyba rozumiem.
    Jeszcze raz dziękuję za super treści oraz za pomoc
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć i dziękuję :)
      BSW - nazwa portfela, akronim od "Best Stocks Worldwide".
      TTWROR -True Time Weighted Rate Of Return, czyli stopa zwrotu liczona od chwili pierwszej transakcji (przykład: zainwestowana w 2010 roku kwota 1000 $, która do roku 2015 wzrosła do 2000 $ oznacza osiągnięty wynik równy 100%, jeśli w 2015 roku dokonuję drugiego zakupu i inwestycję powiększam z 2000 $ do 3000 $, to wynik do tego czasu pozostaje bez zmiany, ale od 2015 roku liczony będzie od 3000 $).
      IZF - Interner Zinsfuß, czyli średnioroczna stopa zwrotu.

      Usuń
  64. Cześć Daniel, jakieś zmiany w portfelu robiłeś ostatnio? Domyślam się, że korzystasz z okazji i dokładasz do niektórych pozycji, ale czy jakieś ze spółek wyleciały z Twojego portfela?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie zmiany w portfelu komunikuję na blogu, facebooku i twitterze :) Podczas trwającej przeceny (w tym roku) kupowałem 6 razy, czyli na razie średnio raz na miesiąc. W poprzednich latach wychodziło, że kupowałem raz na 2-3 miesiące.

      Usuń
  65. Część Daniel, widzę że obecna korekta zrobiła dość duże spustoszenie w portfelu bsw, który zrównał się ze stopą zwrotu sp500. Sam mam podobnie, i bije się z myślami czy naprawdę nie lepiej wrzucić w sp500 etf i zapomnieć o giełdzie. Jaki jest sens aktywnie inwestować, działać a przyjdzie korekta i całe 5 lat bicia sp500 idzie na marne. Stawiając nasza strategie pod dużym znakiem zapytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisałem, że portfel jest agresywny i w przypadku większej korekty/bessy prawdopodobnie doświadczy głębsze obsunięcie niż rynek. Przyznam też, że myślałem, że jak przyjdą takie spadki jak teraz, to myślałem że portfel spadnie więcej, a tymczasem bardzo dobrze się trzyma :)
      Kiedy wróci hossa, portfel mój powinien wcześniej wybić nowy wyższy szczyt, jak nie wybije wcześniej, dopiero wtedy zacznę się zastanawiać co powinienem zmienić.

      Usuń
  66. Cześć Daniel. Po pierwsze moje uznanie . Szukałem rzetelnych informacji nt. inwestowania i trafiłem na yt i filmy Patrika a potem tu. Wiedza jaką sie dzielicie jest niezwykle wartościowa . Ja wlasnie jestem w trakcie zakładania portfela IKE oraz uczenia sie wyceny spółek. Kupiłem równiez Twoją książkę. Piszę bo mam pytanie odnośnie portfela BSW. Czy np. Shopify jest atrakcyjne cenowo czy fundamenty sie zmieniły i nie warto w Twojej ocenie kupować tej spółki? Czy mógłbyś napisać które są zagrożone fundamentalnie. Ja na razie nie potrafię tego zrobić samodzielnie wiec jeśli poświecisz swój czas na to w krótkiej odpowiedzi będę wdzięczny. Pozdrawiam i życzę spektakularnych wzrostów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć.
      Wszystko co na temat spółek, które posiadam powiem, widziane jest oczami inwestora zaangażowanego w firmie, a to znaczy że mogę w tej kwestii nie być obiektywny. Shopify jest w mojej ocenie bardzo dobrą spółką do spekulacji długoterminowej - z tej inwestycji może wyjść albo ponadprzeciętny zysk, albo duża strata. Wszystkie spółki, które nie generują zysku netto są spółkami z podwyższonym ryzykiem i w moim portfelu "BSW" są to: Fiverr, Shopify i Sea Limited.

      Usuń
  67. Cześć, analiza portfela dopiero pod koniec roku, który już tuż tuż czy będzie coś wcześniej ? A dopytuje, bo jestem ciekaw źródeł i Waszych opinii czemu w tym roku portfel, pomimo znacznej przewagi przez X lat, tak mocno się obsuwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielokrotnie była napisane, podajże nawet w książce - że portfel jest dosyć agresywny i związku z tym należy spodziewać się w okresie bessy, że obsunięcie może być wyższe. Po składzie też widać, czego się można spodziewać - jeśli nie wiesz w co inwestujesz, to nie inwestuj ;)

      Usuń
    2. Cytat z rocznej aktualizacji portfela:
      "Portfel do końca 2019 roku był w miarę równomiernie zdywersyfikowany i dopiero po marcowym krachu w 2020 roku zacząłem koncentrować go w spółki typu growth. Decyzję tą podjąłem po tym jak oceniłem, że mimo dosyć wysokiego wtedy obsunięcia (25%), nie czułem dyskomfortu związanego z stratą jaka wtedy występowała. Doszedłem więc do wniosku, że mogę sobie pozwolić na bardziej agresywną ekspozycję w akcjach i dla osób, które kopiują ten portfel (a wiem, że parę takich osób jest, gdyż dostałem kilka screenów i podziękowania) uświadomić chciałem, że kiedy przyjdą dłużej utrzymujące się spadki (prędzej, czy później taki okres przyjdzie), portfel ten w obecnej formie może odnotować spadek większy od szerokiego rynku."

      Usuń
    3. Dzięki za odpowiedź za mnie, nie mam nic do dodania :)

      Usuń
  68. Super strona blog fajny gość. Wyrażę swoje zdanie. Nie jest fajne to iż wszystko jest tu za kasę ponieważ albo pokazujemy że faktycznie rynek nam daje żyć albo nie. Chociaż rozumiem po części Ciebie autorze bloga ponieważ jesteś młodą osobą i możesz nie mieć przykładowo na start bańki. Nie ważne, robisz swoją pracę.
    Miałbym jedno pytanie, ponieważ jakimikolwiek blogami pamiętnikami itp zaczłąem się interesować dość niedawno i z tego co widzę są to blogi jak tu gdzie po ok 5 latach jest 100-150% zysku? Inwestuje od 20 lat czyli od 19 roku życia i mam średnio myślę 20-w porywach do 40% rocznie. Problem w tym że nie potrafię wygenerować tak fajnych wykresów jak powyżej by sprawdzić dokładniej obsunięcia itp.... wtedy mógłbym też zrobić jakieś porównanie. Chociaż ja przed bessami uciekam zazwyczaj.
    Czy mógłby mnie ktoś nakierować jak zrobić powyższe wykresy ? robicie to w exelu czy jakimś programie ?
    Jak mnie ktoś zjedzie za krytykę to sory takie zycie każdy robi jak robi, to nie jest do końca tez krytyka ale wyrażenie swojego zdania a do Daniela szacun, oby więcej takich osób było.

    Pozdrówki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na blogu "nic nie jest za kasę" - treść jak i wgląd do moich portfeli jest całkowicie za darmo, nie ma ograniczeń i każdy może obserwować jak (oraz czy) zarabiam na giełdzie. Dla jeszcze bardziej szczegółowego śledzenia mojej pracy, można również śledzić notowane na giełdzie portfele jakimi zarządzam.
      Prywatny portfel śledzić można w programie portfoilio performance lub myfund :)
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedź, chodziło mi bardziej o książki i konsultacje... Ale mówie bez urazy to nie jest post anty i by zepsuć humor. Doceniam wszystko co robisz.
      Jeszcze taka uwaga, bo jest przesąd że jak jest bessa to jest super itp itd. Chodzi mi o sytuacje kiedy np. ja osiągnałem pierwszą bańkę, trzeba mieć na uwadze ile się zarabia na codzień. Chodzi o sytuację że wygrywa ten co dokłada do rynku. Ale mając duże pieniądze na rynku a mało zarabiając na codzień nie idzie dokładać tyle by uśredniać :) Miejcie to na uwadzę bo to jest jedna z rzeczy która np. mnie opóźniła...

      Usuń
    3. Hasła, że ktoś nie zarabia na giełdzie, bo sprzedaje książki, oferuje kursy, konsultacje itp. pochodzą od osób, które pieniądze stawiają ponad przyjemności. Kto na giełdzie pracuje dla pieniędzy, ten na giełdzie nie zarabia - bo z czasem presja na "zarobek" będzie coraz większy, co później przeradza się w hazard. Każda praca wykonywana powinna być z przyjemności, a nie z motywacji zarobkowej, inaczej człowiek się szybko wypali i stanie nieszczęśliwy. Ja lubię pisać i lubię pomagać tam gdzie nabyłem jakieś kompetencje.

      Ponadto giełda nawet dla zawodowego inwestora w zdecydowanej przewadze osób, które coś osiągnęły na rynku jest jednym z wielu źródeł dochodu - hasło klucz: dywersyfikacja. Pracując w propie poznałem najlepszych traderów Polski, oni mimo, że po dniu pracy mogliby sobie kupić nowe auto, to mimo tego również oni dywersyfikowali swoje źródła dochodu poza giełdą i by spać spokojniej, wystarczy kiedy te dodatkowe źródła stanowić będą tylko kilaka/kilkanaście procent całościowego zarobku. Jak ważna jest dywersyfikacja pokazuje chociażby bieżący rok - ja po raz pierwszy od prawie 15 lat prawdopodobnie rok zakończę na delikatnym minusie - co patrząc po takich nazwiskach jak Buffett, Soros, Fischer itd. jest normalne i dodam, że nawet te nazwiska - mimo, że zarobiły na giełdzie miliardy, również oni dywersyfikują swoje źródła dochodu poza giełdą.

      Usuń
    4. Ja tu nie mówię o dywersyfikacji. Chociaż Ci powiem na swoim przykładzie, im miałem mniej pieniędzy kiedyś tym więcej źródeł dochodu. Moje początki to były praca na ful etat korepetycje giełda handel. a teraz została giełda i nie czuje się jakoś źle że mam brak dywersyfikacji. Wiem kiedy wypłacić pieniądze by ich nie stracić a kiedy trzymać. Powiem Ci więcej ja inwestuje dla zarobku bo to mój chleb, albo go zjem albo nie. Musze mieć rację w tej kwesti bo inaczej go nie zjem, utrzymuje się tylko z tego w obecnej chwili od ponad 10 lat.
      Widzisz mnie kryzys ominął bo wypłaciłem w porę, nie mam ani minusa ani plusa jedyny minus to jest w tym wypadku inflacja chociaż kase podzieliłem chwilowo na złoto waluty no i powoli wpłacam na rynki znów...

      Usuń
  69. Cześć,
    Napisaleś wyżej:
    Prywatny portfel śledzić można w programie portfoilio performance lub myfund :).
    Czy możesz podać nazwę Twojego portfela w myfund?
    Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba chodziło o to w jaki sposób można własny portfel monitorować ;)

      Usuń
  70. Chyba nie masz racji bo Daniel napisał:
    Na blogu "nic nie jest za kasę" - treść jak i wgląd do moich portfeli jest całkowicie za darmo, nie ma ograniczeń i każdy może obserwować jak (oraz czy) zarabiam na giełdzie. Dla jeszcze bardziej szczegółowego śledzenia mojej pracy, można również śledzić notowane na giełdzie portfele jakimi zarządzam.
    Prywatny portfel śledzić można w programie portfoilio performance lub myfund :)

    OdpowiedzUsuń
  71. Danielu czy możesz odpowiedzieć na moje pytanie? Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Które pytanie? Komentarze oddane anonimowo nie mogę przypisać do konkretnej osoby. Jeśli chodzi o monitorowanie portfela, to tak jak wyżej - monitorować można w takich programach jak portfolioperformance i myfund. Ja portfel w myfund założyłem, ale nie aktualizowałem nowe transakcje, robię to w programie portfolio performance. Nazwę portfela w myfund nawet już nie pamiętam, ale prawdopodobnie będzie to albo "Portfel BSW", albo Portfel "Najlepszych Spółek Świata", albo "Pamiętnik Giełdowy", albo "Byki".

      Usuń
    2. Dziękuję za informację. Pozdrawia. R

      Usuń
  72. Dzień dobry
    Czy kupowanie gigantów ma sens w inwestycję długoterminową ? Wpłaty na konto co miesiąc 1000$ lub 1500$ . Głównie chodzi mi o Apple , Microsoft, p&g , UPS , Coca -cola , Berkshire Hathaway B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na długi termin raczej można śmiało pokusić się o prognozę, że takie inwestycje będą lepszym wyborem niż trzymanie gotówki ;)

      Usuń
  73. Daniel
    czy dobrze widze ze to są tylko spółki amerykanskie?
    Pozd!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość to spółki amerykańskie, nie wszystkie ;)

      Usuń
  74. Super blog, super interesujący kanał na YouTube. Patrik jest świetny w ekspresji i czytelności przekazu. Brawo Daniel, brawo Patrik.
    Na marginesie czy Patrik też może od czasu do czasu poinformować o transakcjach w swoim portfelu, ciekawe jest czy jego portfel zawiera inne spółki niż Daniela. Jeśli tak to co was różni w podejściu do inwestowania?
    Dziękuję i pozdrawiam
    Romek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy.
      Patrik ma inne główne źródło dochodu, stąd też inwestuje troszeczkę inaczej niż ja. Od czasu do czasu informuje też o swoich zakupach i wtedy dodaję informację między innymi na fb: LINK

      Usuń
  75. Witam Daniel- Dziekuje za super bogaty w informacje Blog i Twoja ksiazke ktora juz przeczytalam, jakiego brokera polecasz do inwestycji dlugoterminowych wedlug Tezy Hold and Buy- mysle ze jako Anfänger:) to najlepsza opcja. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pozdrawiam Sylwia

      Usuń
    2. Oferty brokerów w większości są do siebie bardzo podobne, kilka recenzji opublikowaliśmy już tutaj: LINK oraz tutaj LINK2 ;)

      Usuń
  76. Witam serdecznie. W XTB posiadam jeszcze 10 akcji Silvergate Capital i nie wiem co jestem w stanie z nimi zrobić. Wiem, że Bank upada i kończy swoją działalność ale nie wiem co mogę zrobić z pozostałymi akcjami. Nie da się ich sprzedać ani usunąć z konta. Czy ktoś może coś doradzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wartość tej pozycji nie przekracza 25$, więc proponuję machnąć na to ręką. Patrik również trzyma swoje akcje tej firmy, ale wielkość pozycji tak mała, że nawet nie chce tracić czasu na ich sprzedanie :P

      Usuń
    2. Witam serdecznie. A ja mam pytanie odnośnie first republic Bank. Został przejęty przez j.p Morgan ale ogłosił rowniez upadłość. Co się stanie z moimi akcjami?

      Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  77. Hej, widze ze posiadasz w portfelu firme Cadence, a czy myslales o ich konkurencji Synopsys (ticker: SNPS). Jeżeli tak to dlaczego wybrałeś Cadance?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. CDNS ma lepsze wskaźniki wzrostu wyników finansowych.

      Usuń
  78. Witam serdecznie. Jedno ale, wszystkie wyniki masz porobione w exelu, czy masz publiczny portfel nie zrobiony w exelu który można podpatrywać, chociaż wyniki tego portfela ?

    OdpowiedzUsuń
  79. Ten portfel nie jest w excelu ;)
    Jeśli chcesz dokładniej zweryfikować moją pracę na giełdzie, mogę przekierować do portfela notowanego na giełdzie - prowadzę portfel, którym zarządzam w podobny sposób jak ten blogowy: Link do notowań: LINK ;)

    OdpowiedzUsuń
  80. -40% od ATH czy źle widzę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. -39% to tzw. ryzyko portfelowe (zmienność na podstawie średniej kwadratów odchyleń wartości mniejszych od średniej). Dla porównania zmienność S&P500 w tym samym okresie to -38%.

      Usuń
    2. -40% to praktycznie pół portfela
      Czyli krótko mówiąc bessy zbytnio nie przewidziałeś.
      Pytanie czy jest sens wchodzić mocno w gospodarke i próbować przewidzieć besse ? Kiedyś widziałem fajny materiał, że nie ważne czy trafiasz dołki czy przewidujesz bessy stopa zwrotu długoterminowa jest taka sama. Pod warunkiem że dokładasz do portfela.
      Lub inaczej, nie ma sensu jeśli dokładamy do portfela co jakiś czas stosunkowo dużo pieniędzy (np. 10%).
      Bo o co mi chodzi. Mieśliscie fajny filmik jak to bessa idzie a portfel sie mocno osunął razem ze wszystkim ,czyli co? Bez paniki stresu i emocji akcje BSW to po prostu do trzymania w portfelu mimo wszystko ?

      Usuń
  81. Fajna robotę robicie z bratem. Mało mam w zwykłych akcja więcej w krypto ale jak kupuje opieram się na Twoim blogu. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  82. Czy konto w Lynx jest lepsze niż konto w xtb ? Czy broker xtb jest bardziej ryzykowny i wiąże się z szybszą utratą pieniędzy ?

    OdpowiedzUsuń

  83. Jestem już starym wyjadaczem i po prostu szperam w necie za takimi książkami bo uczę się najwięcej od innych aktywnych na rynkach ale nie podoba mi sie w twojej książce
    "Im dłużej trwa trend, tym większe prawdopodobieostwo, że będzie
    kontynuowany."
    To jest bujda jakich mało i każdy kto zarabia ten wie. Widze że ta ksie odnosisz troche wiesz. W perspektywie rynku wcale nie ma czegoś takiego jak trend. to jest u nas w głowach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proponuję tą tezę samemu zweryfikować i sprawdzić wykresy spółek, które na giełdzie notowane są już od kilku dekad, niektóre od ponad 100 lat - kto w tych spółkach szukał szczytu, ten stracił.

      Usuń
    2. No pewnie analiza wsteczna na wykresach zawsze działa. To sobie przeanalizuj ile spółek po 10 latach wykrzaczyła się z rynku... ile po 20 latach ile po 30 itd.

      Usuń
  84. A jak performance vs Nasdaq? Masz dużo spółek technologicznych i growth wiec porównuj się z nasdaqiem

    OdpowiedzUsuń
  85. Cześć Danielu, co myslisz o spółce: Pure Storage, Inc. PSTG.US? - producent super szybkich macierzy i serwerów. Trochę już są na rynku. Wydają się interesujący pod rozkręcającą się hossę AI.

    OdpowiedzUsuń
  86. Zainspirowałem się filmem o spólkach dywidentowych....
    Zastanawiam się nad alternatywą do spółek dywidentowych w celu "stabilzacji"portfela bo nie zależy mi na cash flow. Czy bardziej efektywnym / opłacalnym rowiązaniem z punktu widzenia opodatkowania dywidendy będzie ETF akumulacyjny na spółki value np i Shares S&P US Value ETF czy też wynalezienie spółek value bez dywidendy (lub symboliczną dywidendą) lub może etf obligacyjny taki jak DTLA..
    Czy jednak w takim ETF akumulacyjnym nie jest przypadkiem w środku "zaszyte" opodatkowanie dywidenty w USA i w ostatecznym rozrachunku wychodzi na to samo a unikamy tylko 4% na polskiego podatku od dywidendy? A może te ETF y akumulayjne jakoś sie tak optymalizują że tematu realnego opodatkowania nie ma?

    OdpowiedzUsuń
  87. co się stało z 3M że tak bardzo zjechała? Czy są jakieś fundamenty takiego zjazdu?

    OdpowiedzUsuń
  88. Przeoczyłem pytania, więc nadrabiam zaległości ;)
    1. NASDAQ ma wyższą stopę zwrotu niż mój portfel, ale ma też większą zmienność
    2. PSTG to spółka lepsza do spekulacji, nie do długoterminowej inwestycji (według moich kryteriów)
    3. ETF'y akumulujące również płacą podatek, a koszty reinwestycji uwzględnione są w wycenie ETF'a
    4. Cena akcji MMM stara się uwzględnić nadchodzące koszty postępowania sądowego z amerykańskim wojskiem. Ostatnio jednak pojawiła się wstępna ugoda na umowę o odszkodowanie w wysokości 5,5 mld. $ (tj. ok. 10% wartości rynkowej firmy).

    OdpowiedzUsuń
  89. Dzieki za odpowiedz.
    Bardzo ciekawy i wartościowy był film o spólkach dywidendowych od strony podatkowej. MImo iz wielu sie tym tematem emocjonuje to mało kto zwraca uwagę na kwestie podatkowe; a to jest kluczowa sprawa szczególnie przy długotreminowej inwestycji jesli się uwględni procent składany.....
    Dzieki Wam zrozumiałem że nie jest to dobry pomysł dla mnie na tym etapie.
    Czy jest jakis sensowny sposób na "stablizację" protfela bez spółek dywidendowych poza obligacjami skarbowymi? Czy sa jakieś sensowne społki value bez dywidendy?

    OdpowiedzUsuń
  90. czy udostepniasz aktualny potfel BSW gdzies w formie np. Eksela czy jakkolwiek aby mozna bylo skopiowac tickery?

    OdpowiedzUsuń
  91. 1. Istnieje dużo spółek typu value, które nie płacą dywidendy, albo płacą bardzo niską dywidendę - np. BRK, DHR, MA itd.
    2. Nie prowadzę excela. Monitoruję wszystko w programie portfolioperformance.

    OdpowiedzUsuń
  92. Dziś duże spadki na rollins, dodajesz? Patrząc na 5y cagr dywidendy 15% zaczyna być ciekawa spolka pod katem growth i DGi jak visa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To są aktualnie "spadające noże", które ja nie próbuję łapać

      Usuń
  93. HEj, w portfelu jest najlepszych spolek jest PAYC.US (no niestety w moim tez ), czy wiesz co sie dzieje w tej spolce, bo wlasnie zobaczylem wodospad, a mialem tez zysk na tej spolce, czy ta spolka dalej jest warta zeby ja trzymac jako jedna z najlepszych? Pozdrawiam Czarek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj na YouTubie, krótkie omówienie spółki ;)

      Usuń
  94. No widzialem, ze teraz urlop i po urlopie sie przyjrzycie :)

    OdpowiedzUsuń
  95. Daniel. Jak to robisz ze widzisz wiecej niz 3 lata w tym oprogramowaniu portfolio performance ? probowal wszystkiego i mam tylko do 3lat analize :(! Pomocy prosze !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wlasnie znalazlem! :) Jeden punkt do ogarnietosci ! Szczesliwego nowego roku zycze !

      Usuń
  96. czy wszytkie spolki sa z amerykanskiej gieldy? brak konkretnych tickerów wiec pytam.
    pozd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest parę chińskich spółek i parę niemieckich, np. NetEase, Tencent, Nemetschek, Sartorius i Hypoport.

      Usuń
  97. Dlaczego nie rebalansujesz portfela? Wiem, że portfel jest long ale jakikolwiek by on nie był, to taka jedna duża pozycja na kilkanaście % nie jest chyba najlepszym pomysłem. Pozbycie się też tych spółek które niestety nie spełniły oczekiwań i są na poważnych minusach na pewno zrobi więcej dobrego niż złego - stosowałem to na sobie i wiem że działa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rebalansuje delikatnie wpłatami, a zyskom pozwalam po prostu rosnąć. Słabe z kolei spółki same się z portfela wyselekcjonują. Portfel działa więc podobnie jak indeks giełdowy, który nie wymaga dużo dodatkowej pracy.

      Usuń
  98. czesc
    udostepnisz liste tickerów? łatwiej będzie potwierdzić wyniki w czasie przenoszac do googlesheeta.

    OdpowiedzUsuń
  99. Powiększacie pozycje na AMD ?

    OdpowiedzUsuń
  100. Jak oceniasz przyszłość spółki Shopify? Czy zaczęła trend spadkowy i należy pozbyć się jej z portfela?

    OdpowiedzUsuń
  101. Witam serdecznie Danielu mam jedno pytanie by nie zaśmiecać.
    Załóżmy że analiza jest perfekt, analizujesz dług, przychody, zyski, itp. Jest super. Ale na tle historycznych wyników i obecnych wyników konkretnych spółek.
    A teraz przyjmijmy założenie że spora część spółek po prostu przetrwała i dlatego bierzesz je do analizy. Sporej części już nie ma na rynku albo jest gdzieś gdzie nikt na to nie patrzy, ale jednak kiedyś były.
    O co mi chodzi... skąd wiemy że obecne podejście jest dobre ? Bo chcemy dobrze wybrać spółki, mamy poprawne kryteria itp ? Ale bez sprawdzenia tego np. 20 lat temu z DANYMI spółek 20 lat temu...
    Jeszcze raz powiem: Prowadzimy analizę spółek które są po prostu na rynku od wielu lat i wyróżniają się z całości (Ale kiedyś nie wyróżniały się).
    Do jakiego wniosku chce dojść. Twój portfel jest mocno na + (w obecnej chwili). Co jeśli przez kolejne 10 lat będzie na zero ? Okaże się, że "coś"nie było uwzględnione.
    Chodzi mi o to że bez backtestów ciężko jest stworzyć portfel na podstawie "dobrych danych fundamentalnych - aktualnych".

    Czy się mylę ? Jak podchodzisz do tego, robimy analizę spółka jest super od strony wyceny fundamentów itp no to wrzucamy w portfel..

    Za całość szacun i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  102. Panie Danielu
    Chciałabym personalnie bardzo podziękować Panu za to , że wkłada Pan taki trud by publikować swoje Portfolio.
    Pozdrawia 17 letni chłopak z Rzeszowa.

    OdpowiedzUsuń